Egy vagy több oldalas weboldal – pro és kontra

egy vagy több oldalas honlap

Az nem is kérdés, hogy a mai világban mennyire fontos, hogy egy vállalkozás aktívan jelen legyen az online térben is. Nem elég, ha csak a közösségi média felületeit használjuk, egy jó honlapra mindenképp szükség van. A kérdés már csak az, milyen legyen az a weboldal? Vajon a Te vállalkozásodhoz az egy oldalas vagy a több oldalas honlap passzol? Mai bejegyzésemben a két típus előnyeiről és hátrányairól fogok írni Nektek.

Egy oldalas weboldalak

Az egy oldalas honlapok ahogyan az a nevéből is kitűnik, egyetlen oldalból állnak. Ezen az egy oldalon van minden, különböző szekciókra bontva. Navigációs menüsor itt is van -általában-, de az egyes menüpontokra kattintva nem egy új oldal jön be, csupán az oldalon belül az adott szekcióhoz ugrik. Ilyen például a Harcsa Bisztró számára készített weboldalam. Itt, ha rákattintotok pl. az Asztalfoglalás vagy a Galéria menüpontokra, akkor az ennek megfelelő részhez ugrik.

Előnyök

Egyszerűség

Mivel az egy oldalas weblapok esetében minden azon az egy oldalon található meg, ez nagyban megkönnyíti a felhasználók helyzetét. Ahogy megérkezik az oldalra a látogató, nem kell 5-6 oldalt átbogarászni az információkért, hiszen mindent megtalál egy oldalon belül.

Mobilbarát

Az ilyen weboldalak jobb felhasználói élményt nyújtanak mobileszközökön, hiszen a felhasználók inkább szeretnek görgetni (gondoljunk csak a közösségi média felületekre), mint kattintgatni a menüpontokra, és ugrálni egyik oldalról a másikra.

Vizuális élmény

Az egy oldalas weboldalak igazán látványosak. Már ha a design jól megtervezett. De egyértelműen a kinézet az, aminek kellően ütősnek kell lennie ahhoz, hogy megfogja a látogatót. Ha a design jól van megtervezve, és a szöveg is jól lett megírva, könnyen lehet, hogy mire az oldal aljára ér a látogató, ügyfelünkké/vevőnkké válik. A cél legalábbis ez.

Kedvező ár

Miután a designer/fejlesztő csupán egyetlen oldalt alkot meg, ez jóval kevesebb időbe telik, mint egy 5-6 vagy még több oldalas honlap elkészítése. Ennél fogva az ára is kedvezőbb.

Hátrányok

Keresőoptimalizálás (SEO)

Egy oldalas honlapot elég nehéz megfelelően optimalizálni. Mivel csak egy oldal van, így csak egyszer fog megjelenni a találati listában is. Továbbá nem lehet olyan sok kulcsszóra sem optimalizálni, így tovább csökken az esély, hogy az ügyfelek ránk találjanak.

Weboldal mérése

A weboldalakon érdemes elhelyezni Google Analytics követőkódot, mellyel mérni tudjuk a látogatókat. Azt, hogy honnan nézik az oldalunkat, mennyi ideig, milyen eszközről, pontosan melyik tartalom érdekli őket leginkább stb.
Egy oldalas weboldal esetében azonban nem tudjuk mérni, hogy melyik tartalmi rész az, amit a legtöbben megnéznek, mivel ezt csak oldalakként tudjuk mérni, egy oldalon belül nem lehet megmondani melyik az a szekció, amit a legtöbben elolvasnak, és azt sem tudjuk melyik résznél hagyják el weboldalunkat.

Lassúság

Miután csak egy oldal áll rendelkezésre, így azt az egy oldalt próbáljuk meg elegendő tartalommal, szöveggel, képekkel, videókkal, animációkkal, linkekkel stb. megtölteni, ami bizony lassúvá teheti a weboldalt. A látogató pedig ugye nem szereti várni míg betölt az oldalon a tartalom..

Több oldalas weboldalak

A több oldalas weboldalak, ahogy a neve is mutatja, több oldalból állnak. Minden oldalnak saját URL-je van, ezeken az oldalakon jelennek meg az egyes tartalmi részek, pl. Bemutatkozás, Szolgáltatások, Galéria, stb. Nagyobb cégeknek, több termékkel/szolgáltatással rendelkező vállalkozásoknak, blogolni is szándékozóknak mindenképpen ez az ajánlott honlap típus.

Előnyök

Bővíthetőség

Ha új szolgáltatással bővül a vállalkozásod, vagy úgy döntesz blogot is indítanál, több oldalas weboldalnál egyszerűen tovább lehet bővíteni honlapodat további oldalak és tartalmak hozzáadásával. Azért nem árt odafigyelni, hogy ne legyen túl sok aloldal sem, hiszen azzal a betöltési sebesség is csökken, ami keresőoptimalizálás szempontjából nem szerencsés.

Keresőoptimalizálás (SEO)

Ami az egy oldalas weboldalak gyenge pontja, az a több oldalasnak hatalmas erőssége. Több oldalas weboldal esetében több kulcsszót is meg tudunk adni az egyes oldalaknak, növelve ezzel az esélyt, hogy leendő ügyfeleink könnyebben ránk találnak. Illetve mivel több oldalunk van, így több alkalommal is fogunk megjelenni a találati listában. Arról nem is beszélve, amit nem győzök elégszer hangsúlyozni, hogy mekkora jelentősége van, ha állandó friss tartalommal látjuk el weboldalunkat, tehát ha blogolunk, híreket osztunk meg a látogatókkal. A Google imádja a friss tartalmakat, azzal jutalmaz bennünket, hogy egyre előrébb kerülünk a keresési eredményeknél.

Hagyományos

A több oldalas weboldalakat régóta használjuk, hiszen a legtöbb weboldal ilyen, már jól ismerjük őket. Tudjuk, hogy mik a szokásos menüpontok, hogy hol keressük őket, gyorsan megtalálunk az ilyen oldalakon mindent, hiszen már megszoktuk a használatukat. A hagyományos oldalak használata tehát sokak számára könnyebb.

Hátrányok

Karbantartás

A több oldalas weboldalak karbantartása több időt vesz igénybe, mint egy egy oldalas honlapé. Több a tartalom, tovább tartanak a SEO beállítások, több fotó is van, amiket optimalizálni kell. Egy WordPress oldal esetében pedig valószínűleg több plugint (bővítményt) is használunk az oldalon, amiket szintén rendszeresen frissíteni kell.

Mobilra optimalizálás

Az, hogy egy több oldalas oldalt reszponzívvá tegyünk, azaz, hogy mobil készüléken is jól jelenjen meg, szintén nagyobb munka, mint egyetlen oldalt mobilbaráttá tenni.

Eltereli a felhasználót

Ha több oldalas honlapunk van, könnyen előfordulhat, hogy a látogató egy oldalt néz csak meg, majd elhagyja a weboldalunkat, mert mondjuk az általa megnézni kívánt oldal túl lassan tölt be, és nincs ideje várni. Így a látogatóból nehezen lesz ügyfél. Éppen ezért nagyon fontos, hogy úgy alkossuk meg a több oldalas weboldalt, hogy kellően gyorsan töltődjön be minden oldala, és ne növeljük a visszafordulási arányt, azaz a Bounce rate-t.

Akkor most melyiket válasszam?

Az egy oldalas weboldal véleményem szerint jó lehet egy olyan vállalkozásnak, akinek nincs sok szolgáltatása/terméke, ennél fogva nem rendelkezik annyi tartalommal, amivel meg lehetne tölteni 5-6 vagy akár 10 aloldalt is. Ha nem szeretnél blogolni sem, ha annyira nem számít, hogy a Google nem sorol majd előre, akkor ez a weboldal típus jó választás lehet.

Ha kellő mennyiségű tartalommal rendelkezel, netán webshopot szeretnél, blogot is indítanál a honlapodon, mindenképpen a hagyományos, több oldalas verziót ajánlanám. Továbbá kezdő vállalkozásoknak, akik még nem ismertek, és akiknek fontos, hogy minél többen rátaláljanak a Google keresésekben (is), szintén ezt az opciót javaslom.

Ha bármilyen kérdésed merülne fel a témával kapcsolatosan, vagy szeretnél weboldalt, legyen az egy vagy akár több oldalas, keress bátran az elérhetőségeimen.